Isteria anticomunistă este o psihoză. Ca oricare altă boală mintală, are
perioade de recrudescenţă. În presa românească, isteria a devenit o virtute
profesională şi, în primul rînd, una comercială. Isteria anticomunistă se vinde
bine, chiar foarte bine. Ca şi isteria anticeauşistă sau, de ce nu, isteria
antiromânească, pe care, în mod aproape inevitabil le implică, dacă nu chiar le
incumbă. Din asemenea îndeletniciri, istericii îşi fac bani frumoşi. Îşi fac şi
nume. În fond, cine îşi mai face azi, în ţara asta, un nume din muncă? Ce să
mai vorbim de bani...
Recrudescenţa isteriei anticomuniste s-a manifestat şi în perioada
recentelor sărbători de iarnă şi, să fim siguri, se va manifesta şi în zilele
următoare. Ca de fiecare dată în ultimul sfert de secol, pretextele – nedrepte
şi provocatoare – s-au văzut, se văd şi se vor vedea mereu, deşi, în fond, ele
nici nu mai contează. Contează că societatea socialistă, cu reprezentanţii săi,
cu adepţii şi apărătorii ei şi, mai ales, cu eroii şi constructorii ei, trebuie
ostracizată, schingiuită, batjocorită, crucificată! Contează infernul isteric
denigrator dezlănţuit asupra ei. Asta au făcut şi fac presa şi agenţii ei de
influenţă anticomunistă. Opiniei publice i se oferit şi în ultima perioadă de
timp – dacă mai avea nevoie! – dovada nivelului penibil la care a coborît
nobila şi pretenţioasa profesie a mesagerilor de informaţie publică, a
formatorilor de opinie, a apărătorilor adevărului.
De fapt, constatăm că amatorismul şi incultura fac ravagii în cazul multora
dintre gazetari, în cazul multora dintre vectorii publicisticii. Presa pare azi
refugiul puturoşilor, al mediocrilor, parveniţilor şi carieriştilor. Intruşii s-au încuibat în
presă şi se dau analişti, publicişti, gazetari. De fapt, ei dau gaze tari, nesimţite şi insultătoare cît salariile şi stipendiile lor, cît averile lor colosale, pe cît
de nemuncite, pe atît de confiscabile. Vorbim, dar, de isteria gazetarilor de
gaze tari. Cînd nu mai au subiecte, cînd le scade audienţa – şi asta se
întîmplă tot mai des, căci, bunul simţ al opiniei publice taxează neîntîrziat
amatorismul şi incultura – e pornită vînătoarea de vrăjitoare, e dezlănţuită
isteria la adresa socialismului, la adresa lui Ceauşescu, mobilizîndu-se
hoardele lătrătorilor de profesie şi psihopaţilor de serviciu. Dar, este
isteria de care vorbim una simulată, de conjunctură sau interes, ori este una
reală, patologică şi nevindicativă?
Unii au motive să creadă că isteria anticomunistă este, de fapt, un
simulacru, o diversiune menită să deturneze din timp în timp, adică ori de cîte
ori regimul politic postdecembrist a avut şi are nevoie, atenţia şi preocuparea
mulţimilor pauperizate şi înfometate de la problemele reale, de natură
vitală, pe care le au ele, pe care le are ţara, însuşi Statul român.
Alţii pretind că, prin terorizarea propagandistică anticomunistă a populaţiei
s-ar urmări, de fapt, refacerea de mult pierdutei solidarităţi a societăţii
româneşti, fie şi în jurul unui criteriu mental evident găunos şi retrograd,
cum este criteriul anticomunist. O fi.
Dar, dacă e aşa, e o prostie şi un non-sens conceptual.
Chiar grija solidarităţii româneşti s-o poarte regimul venit pe scena
istoriei şi a puterii politice în România prin teroare şi sînge? Haida-de!
Şi-apoi, cine şi de ce a distrus spiritul de solidaritate socială şi coeziunea
societăţii, valori existenţiale fundamentale ale naţiunii? Şi, ce
arme a folosit? Nu este evident că a distrus (a dezbinat!) pentru a stăpîni şi
pentru a se înstăpîni şi că prima şi cea mai incisivă dintre arme a fost tocmai
această teroare propagandistică a regimului, această isterie anticomunistă perpetuă? Pe de altă parte, e greu de crezut că isteria poate fi simulată,
iar disimularea poate lua chipul monstruos al isteriei! Mai mult, nimeni nu mă
poate convinge că isteria, în oricare dintre formele ei de manifestare, este
vreun sintetizator bioenergetic capabil să refacă vreo dimensiune a spiritului
de solidaritate. Este evident însă că, de aproape 25 de ani, isteria, în
formele ei publice de manifestare, a distrus spiritul de solidaritate al
cetăţenilor, pe toate traseele vieţii sociale, politice, economice şi
culturale.
Isteria este imanent iraţională, inumană şi antisocială, devenind, prin
însuşi destinul ei, agresivă, violentă, terorizantă. Ea nu aparţine vieţii,
căci isteria izbucneşte, „trăieşte” şi agresează tocmai în contactul cu viaţa,
cu oricare dintre formele diversităţii ei fascinante, pe care o reprimă, nu o
admite şi o suprimă mental, virtual. Consecinţele faptice, materiale, sînt
imprevizibile, căci ele pot degenera spre o finalitate similară, absolută.
Isteria aparţine, aşadar, morţii. Ea este crematoriul neuronilor decedaţi şi al
sfincterelor paralizate. Este paraplegia generalizată a conexiunilor cerebrale
de identitare a personalităţii, la nivel individual şi colectiv. Isteria
urăşte, isteria dezumanizează, isteria ucide. Prin urmare, fie şi pretextată
doar ca diversiune cu bune intenţii (sic!), isteria rămîne o formă de
manifestare a obsesiilor patologice, individuale sau de grup, formate în
procesul funcţionării cerebrale defectuoase. De aceea, isteria trebuie
înţeleasă şi tratată ca atare, ea neavînd şi neputînd avea nici o motivaţie
raţională.
Isteria repugnă reflex, metabolic. Nu poate fi vorba, aşadar, să gîndească
cineva că isteria izbucnită, manifestă, este acceptabilă, presupunînd că, prin
reacţia biologică de autoapărare pe care o resimţim în faţa agresiunii ei,
obţinem resolidarizarea pierdută. Căci, dacă ar mai rămîne vreo urmă de morală
într-o aşa atitudine, într-o aşa judecată, atunci am avea să descoperim urma
unui surogat moral de sorginte masochistă. Ar însemna, de fapt, că ne situăm
într-o psihopatie generalizată, că şi noi – nu numai ei! – avem o sănătate
mintală îndoielnică sau inexistentă.
Fiindcă, nici un om sănătos psihic nu poate călca pe cadavre şi nu poate
pretinde că o face din dragoste pentru adevăr şi respect pentru viaţă. Aşa ceva
nu există şi nu poate fi revendicat!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu