Sînt 50 de ani de la trecerea în nefiinţă a lui Gheorghe Gheorghiu-Dej, Prin-secretar
al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, Preşedintele
Consiliului de Stat al Republicii Populare Române. Se întîmpla pe 19 martie
1965. În zilele imediat următoare tristului eveniment, conducerea partidului
era preluată de Nicolae Ceauşescu. Se încheiea perioada reconstrucţiei
postbelice, începea epoca dezvoltării socialiste...
În anul 2001, cu prilejul unor festivităţi, altfel modeste, prilejuite de
centenarul naşterii lui Gheorghiu-Dej şi organizate de cîteva formaţiuni de stînga
în Bucureşti, Paul Niculescu-Mizil, tovarăş apropiat al celor doi conducători
şi fost demnitar de frunte al statului şi al Partidului Comunist Român, mi-a
înmînat textul unui articol al său consacrat lui Dej şi perioadei sale în
istoria Patriei, articol pe care regretatul om politic a intenţionat să-l prezinte
în cadrul festivităţilor. Însă, pentru că din motive de sănătate – Mizil avea
deja venerabila vîrstă de 78 de ani – nu a mai putut participa, a ţinut să mi-l
încredinţeze şi să îl folosesc cînd şi cum voi crede de cuviinţă. Nu ştiu dacă
textul l-a încredinţat şi altcuiva ori vreunei reviste, avînd în vedere că el
publica deseori cărţi şi articole de memorii şi evocări.
Textul nu e scurt, pentru o expunere pe blog, dar pentru cei interesaţi, nu
este nici prea lung. Fireşte, pentru că acest articol, după cum spuneam, fusese
redactat de autorul său cu ocazia centenarului naşterii lui Dej, a fost necesar
să îl adaptez uşor împrejurării în care ne aflăm azi, prin puncte de suspensie
sau paranteze drepte, în rest păstrîndu-i intactă elaborarea iniţială. Titlul, subtitlurile şi sublinierile din text aparţin autorului.
Gheorghiu-Dej şi succesorul său, Nicolae Ceauşescu, la o consfătuire de lucru între colaboratori, la începutul anilor '60 |
Partizan şi făuritor al comunismului
naţional
(...) Încă
în timpul copilăriei, la vîrsta de 10 ani, cînd îmi însoţeam părinţii ducînd
coşuri cu mîncare muncitorilor grevişti de la atelierele “Griviţa”, am auzit de
Gheorghiu-Dej. Numele lui, ca şi cele ale lui Ştefan Gheorghiu şi I. C. Frimu,
se bucura în casa noastră de mare stimă. După 1945, am participat la
activităţile politice, de multe ori în preajma lui, îndeplinind sarcini date de
el. De aceea, am considerat drept o datorie morală (...) să înfăţişez, dintr-o
experienţă trăită, dintr-o cunoaştere personală, moştenirea lui Dej. Ceea ce
fac şi scriind prezentul articol. Am evocat şi evoc, deci, memoria
muncitorului, a militantului politic, ce a desfăşurat o activitate politică de
peste patru decenii, din care peste
două în opoziţie şi care avea să devină liderul principal al Partidului
Comunist şi conducătorul României.
Un pas spre normalitate
Este de
notorietate faptul că, după 22 decembrie 1989, perioada predecembristă,
jumătate de secol de istorie, a fost considerată drept dezastru naţional. A
fost o atitudine nihilistă, izvorîtă dintr-o concepţie sălbatică, canibalică.
Cu timpul, oamenii s-au mai dumirit. Societatea a început să recunoască şi
părţile luminoase ale anilor trecuţi. Dar, propaganda anticomunistă deşănţată,
de tip primitiv, tribal, continuă să prezinte în mod mistificator această
perioadă. În acest cadru, foştii conducători ai ţării, Gheorghiu-Dej, Nicolae
Ceauşescu, colaboratorii lor, sînt prezentaţi exclusiv ca personalităţi negative. Este un punct de vedere
necorespunzător realităţilor, dăunător intereselor poporului român, ca şi
imaginii României. Nici poziţia contrară, sublinierea în mod exclusiv numai a
lucrurilor pozitive nu este corectă.
Reconsiderarea critică a personalităţilor din trecutul, mai mult sau mai puţin
apropiat, nu se poate face de pe poziţii exclusiviste, fie de negare totală,
fie de adulare totală. În ce-i priveşte pe Gheorghiu-Dej şi Ceauşescu, am
încercat această întreprindere în cărţile mele de memorialistică, “O istorie
trăită” şi “De la Comintern la comunism naţional”, precum şi într-o serie de articole şi
expuneri.
Singura atitudine corectă este aceea de a se pune în evidenţă atît părţile
pozitive, cît şi cele negative ale activităţii acestor personalităţi. Se cere o
atitudine obiectivă, bazată pe fapte istorice evidente, reale, fără
prejudecăţi, poziţii preconcepute şi partizant. Această atitudine ar însemna un
pas spre normalitate, către o democraţie
reală, o manifestare de respect
faţă de poporul român şi istoria sa.
Limitele de acţiune
Văzînd
lumina zilei într-o familie de muncitori, cunoscînd de mic viaţa grea a acelor
vremuri, muncitorul electrician Gheorghiu, a participat de tînăr la acţiunile
muncitoreşti prevestitoare ale marii greve generale din 1920. În anii 1929-1933
a jucat un rol se seamă în conducerea luptelor muncitorilor ceferişti. S-a
călit şi s-a format politic şi ideologic în temniţele regimului
burghezo-moşieresc. Este bine să se sublinieze că el a fost ridicat ca lider
comunist de vîltoarea luptelor revoluţionare, afirmarea lui este rezultatul
unor lupte muncitoreşti, care au jucat un rol de seamă în istoria ţării şi au
constituit, în acelaşi timp, prima mare manifestare internaţională împotriva
fascismului. Devenind, în octombrie 1945, secretar general al Partidului
Comunist, Dej a îndeplinit importante funcţii ministeriale, inclusiv pe aceea
de prim-ministru, iar pînă la decesul său, în 1965, pe aceea de preşedinte al
Consilului de Stat al Republicii Populare Române.
Gheorghiu-Dej şi-a desfăşurat activitatea politică în condiţii precis determinate de situaţia
internaţională. Am în vedere nu numai limitele
impuse de aşezarea geopolitică a
ţării, într-o zonă unde se confruntau interesele marilor imperii, ci şi pe cele
impuse de învingătorii în război.
Prin decizii ale marilor puteri, teritoriul naţional a fost mutilat, sfîrtecat.
Din nefericire, şi astăzi părţi importante ale acestuia se află în afara
graniţelor sale fireşti. Pierzînd un război, indiferent de motivarea lui, ţara
se afla pe marginea prăpastiei. URSS, SUA, Anglia şi Franţa – marile puteri
învingătoare – au stabilit României un cadru
strict de acţiune. Ţara a trebuit să susţină două războaie – unul în Est,
unul în Vest – precum şi, în afara armatei naţionale, două armate străine, pe
cea germană în Est şi pe cea sovietică în Vest. Teritoriul României, teatru de
război, a suferit distrugerii grave.
Deşi şi-a adus o mare contribuţie de sînge la războiului
împotriva fascismului, României i s-a refuzat statutul de [ţară]cobeligerantă.
Este de notorietate faptul că i s-au impus condiţii împovărătoare. S-au
stabilit reparaţii de război deosebit de grele. Perioada de tranziţie de la
capitalism către o altă orînduire a fost
extrem de dură. În plus, am cunoscut o secetă puternică. Acesta este cadrul ce nu putea fi depăşit de nimeni, în care
se puteau mişca România, oamenii care o conduceau, oricare ar fi fost ei.
Reconstrucţia
ţării
Meritul
istoric al lui Gheorghiu-Dej a fost acela de a-şi fi asumat conducerea
guvernării într-o asemenea perioadă extrem de dificilă şi complexă, rol refuzat
de conducătorii celorlalte partide istorice. De activitatea lui sînt legate o
serie de realizări cu adevărat istorice: mobilizarea poporului în războiul
antifascist, sub lozinca “Totul pentru front, totul pentru victorie”,
conducerea uriaşelor lupte sociale care au adus la putere guvernul Petru Groza.
Se impune a se evidenţia refacerea şi
reconstrucţia, într-un termen istoric scurt, a economiei naţionale.
[Recomand] să se recitească raportul facut în 1945 la Conferinţa
naţională a PCR. Este un document care defineşte cu claritate şi limpezime obiectivele
fundamentale ale ţării în acea situaţie de criză naţională. O comparaţie între situaţia [din primul] deceniu... post-decembrist şi cea a deceniului de după 23
August 1944, situaţie mult mai grea decît cea actuală, pune în evidenţă, fără
putinţă de tăgadă, capacitatea politică şi organizatorică a conducătorilor de
atunci ai ţării, de a mobiliza masele largi populare, de a scoate ţara din
marasm şi mizerie.
A urmat apoi
opera uriaşă de construcţie
social-economică. S-a creat o puternică industrie românească, o agricultură
modernă, bazată pe marea exploatare agricolă, s-a închegat o economie naţională
coerentă, pusă în slujba poporului
român. S-a asigurat un sistem stabil de asigurare a condiţiilor omeneşti de
trai, potrivit puterii economice a ţării, prin crearea de locuri de muncă
sigure pentru întreaga populaţie activă, sprijinirea familiilor cu mulţi copii,
locuinţe ieftine şi sigure, eradicarea unor boli cronice, gratuitatea
sănătăţii, un sistem înaintat de asigurări
sociale, respectiv pensii, odihnă şi tratament. Învăţămîntul, de
asemenea gratuit, a permis lichidarea analfabetismului, generalizarea şcolii
obligatorii de opt ani, de 10 ani după 1965, s-au dezvoltat ştiinţele, arta şi
cultura.
După
plecarea trupelor sovietice, România a cunoscut o perioadă de largă deschidere internă şi externă, au
fost eliberaţi ultimii deţinuţi politici, scoşi consilierii străini din
securitate şi armată, s-a subliniat rolul României în războiul de eliberare a
patriei. O mare însemnătate are acţiunea de lichidare a urmărilor
proletcultismului, precum şi cea de derusificare. S-a înlocuit traducerea
revistei sovietice “Timpuri noi” cu o revistă românească de politică externă,
“Lumea”. Astfel, s-a eliminat o orientare exclusivistă spre cultura şi limba
rusă, s-au pus bazele unei orientări mai largi, spre cultura universală.
În ciuda
statutului nedrept ce i s-a impus, România şi-a normalizat relaţiile pe plan
extern. Ea a fost primită în Organizaţia Naţiunilor Unite, a ştiut să rupă
barierele unei alianţe strîmte şi să dezvolte relaţii largi economice, politice
şi culturale cu ţările învecinate, cu ţările socialiste ce nu făceau parte din
CAER şi Tratatul de la Varşovia, cu statele capitaliste, cu ţările în curs de
dezvoltare. România a pus bazele unei politici externe înţelepte, singura corespunzătoare intereselor
naţionale de bază ale poporului român, politică externă către toate
azimuturile. Încă în timpul lui Dej s-a afirmat rolul ţării noastre de factor de echilibru şi înţelegere pe
arena internaţională. Vezi propunerile de transformarea zonei Balcanilor într-o
zonă de bună vecinătate şi lipsită de arme nucleare, normalizarea relaţiilor cu
Iugoslavia, după anatemizarea acesteia, refuzul de a participa la etichetarea
şi condamnarea altor partide, apelul la încetarea polemicii chino-sovietice şi
multe altele.
Testamentul politic
Patriotismul
lui Gheorghiu-Dej s-a afirmat în marile
probleme naţionale. Cea mai mare realizare a fost afirmarea, în ciuda
condiţiilor grele, a independenţei şi
suveranităţii naţionale. În cărţile citate mai sus descriu pas cu pas această
întreprindere îndrăzneaţă(...)
Este bine
ştiută participarea comuniştilor români, alături de rege şi armată, la
înfăptuirea Actului istoric de la 23 August 1944. De numele lui Dej şi Groza
este legată readucerea Ardealului de Nord în graniţele naţionale, fireşti, ale
ţării, în martie 1945. Dej a avut curajul să ridice lui Stalin chestiunea
lichidării sovromurilor, reducerii poverii despăgubirilor de război, aşezarea
relaţiilor noastre cu URSS pe baze mai drepte. De cea mai mare însemnătate a
fost cererea românilor ca trupele străine, respectiv sovietice, să plece din
ţară. Acest eveniment a descătuşat
posibilităţile conducerii române de a afirma o politică naţională. Este
incontestabil că meritul de bază revine lui Dej, iniţiatorul acestei acţiuni,
tovarăşilor săi, dintre care amintesc neapărat pe Emil Bodnăraş, cel care a
discutat cu Hruşciov.
M-am referit
într-un alt articol, publicat în [revista] “Dosarele Istoriei”, la acţiunile
întreprinse de Gheorghiu-Dej în vederea recuperării tezaurului de la Moscova.
În 1964, noi i-am luat – cum spunea Dej - ca avocaţi pe Marx, publicîndu-i “Însemnările despre români” şi pe
Engels, publicînd scrisoarea acestuia către [Ioan] Nădejde. Ambele documente
arătau, cît se poate de explicit, că Basarabia
este românească şi a fost cotropită de ţarismul rus. Noi am respins public,
ferm şi categoric, propunerea lui Valev de
creare a aşa-zisului Complex Interstatal al Dunării de Jos, pe care am
considerat-o un îndemn la fărîmiţarea statală a României.
Este notorie lupta pentru apărarea
identităţii naţionale în cadrul CAER şi
al Tratatului de la Varşovia, opoziţia românească faţă de subordonarea
ţării unor organisme suprastatale. România s-a opus public şi ferm tendinţelor
de transformare a economiei româneşti într-o anexă de materii prime agricole şi
furnizoare de produse petroliere a celorlalte ţări socialiste. În ianuarie
1964, Gheorghiu-Dej respinge hotărît, în scris, propunerea lui Hruşciov de a se
crea, în cadrul Tratatului de la Varşovia, un organism permanent al miniştrilor
de externe, ceea ce ar fi echivalat cu renunţarea la suveranitatea naţională în
domeniul politicii externe. De asemenea, este cunoscut că România şi-a păstrat
dreptul suveran în problemele militare, dreptul de conducere a armatei române.
În sfîrşit, în aprilie
1964 s-a publicat vestitul document al plenarei C.C. al P.M.R., intrat în
istorie ca Declaraţia
de independenţă a României. Am numit acest document “testamentul politic” al lui Gheorghe Gheorghiu-Dej. Pe baza
moştenirii lui Dej s-au clădit realizările ulterioare ale lui Nicolae Ceauşescu,
înclusiv actul de mare curaj şi demnitate al acestuia – condamnarea publică, în
1968, a invadării Cehoslovaciei de către trupele sovietice şi ale altor ţări socialiste.
Eu am scris: “fără Dej, nu era Ceauşescu”, chiar dacă acestuia din urmă nu i-a
plăcut să recunoască această realitate.
Erori
şi abuzuri
Adevărul
n-ar fi adevăr dacă n-am sublinia (...) şi părţile negative ale perioadei lui
Dej. În această perioadă s-au săvîrşit şi erori în teorie şi practică, şi abuzuri.
Chiar dacă pot fi explicate prin împrejurările amintite mai sus, ele nu pot fi
trecute cu vederea. Deşi au afirmat cu claritate că nu există un tipar al
construirii societăţii socialiste, Dej şi ceilalţi conducători români, nu s-au
putut rupe de unele trăsături ale primei revoluţii socialiste.
Este vorba
de teza monopolului unui singur partid, cea a ascuţirii luptei de clasă,
inventarea aşa-zisei clase a chiaburilor şi a necesităţii lichidării ei,
suprasolicitarea proprietăţii de stat în dauna celei particulare, dezvoltarea
cultului personalităţii, rezultat al acumulării unei puteri politice excesive
în mîinile unei singure persoane. Acestea au dus la lichidarea partidelor
adverse, chiar a partidului social-democrat, la reprimarea foştilor lideri ai
acestora, a unor personalităţi politice, ca şi a unor oameni simpli care se
opuneau transformărilor radicale.
Nu poate fi
ocolită responsabilitatea lui Dej pentru reprimarea fizică a comunistului şi
patriotului Lucreţiu Pătrăşcanu, ca şi acceptarea cererii lui Stalin, în
1949, de a-l condamna pe Tito. Este
adevărat că, ulterior, Dej şi-a făcut autocritica şi că unele din aceste
abuzuri au fost ulterior condamnate chiar de partidul comunist şi Nicolae
Ceauşescu, dar acestea rămîn fapte care au adus daune grave construirii noii
societăţi, ideilor socialismului.
Intrarea în normalitate
Acum, la [atîţia] ani de la schimbările din 1989, societatea românească ar
trebui să intre în normalitate, să aibă capacitatea să repună în drepturile
sale legitime istoria anilor precedenţi, cu ce au avut ei bun, cu ce au avut ei
rău. Sper în aceasta. În ce mă
priveşte, îl consider pe Gheorghe Gheorghiu-Dej, cu toate părţile negative ale
activităţii sale, un slujitor devotat al intereselor celor mulţi şi obidiţi,
cauzei socialismului, partizan şi făuritor al comunismului naţional, om politic
şi bărbat de stat, care a adus servicii imense patriei. Aşa cred că va rămîne
el în istoria naţională.
Paul
Niculescu-Mizil
2 comentarii:
Iscalim toate rudele peste 93%,eu parintii bunicii unchiul sora la Sistemul lui dej vesnic[sa stiim caracterul vesnic].
În România și nicăieri în lume nu vi se va oferi să iscăliți nimic, niciodată. Totul e deja iscălit. Iar voi, în curînd nici nu veți mai ști să scrieți! Ale voastre sînt jugul, lanțurile și botnița. Băjenie și hoinăreală, acestea sînt fructele libertății voastre!
Fridăm en demooocrasi!
Trimiteți un comentariu