- Spontană, dar premeditată…
De-a
lungul mandatelor sale de preşedinte al României, dar şi după încheierea
acestora, Ion Iliescu a publicat mai multe cărţi despre evenimentele din
decembrie 1989, chiar prea multe. Vreo 15-20, se pare. Nu mă întreb dacă, în
afara apropiaţilor săi, scriitura domniei sale a suscitat vreun interes din
partea publicului cititor. Nu mă întreb nici dacă activitatea de creaţie
literară a intrat în atribuţiunile sale de preşedinte al Republicii şi nici
cînd a găsit preşedintele timp pentru o atare îndeletnicire, dacă avem în
vedere că vreo trei sferturi dintre cărţi le-a scris aflîndu-se în exerciţiul
funcţiunii. Cum pe timpul mandatelor sale treburile ţării au mers strună, sigur
că da!, şi la cît de prolifică i-a fost, precum vedem, domnului preşedinte
numita îndeletnicire, nu ne rămîne decît să constatăm că, în privinţa timpului alocat
producţiei scriitoriceşti, aşadar delectării sale private, onorabilul a găsit
timp berechet.
Contrariază, însă,
perseverenţa cu care Ion Iliescu susţine în toate ocaziile şi pe toate căile,
inclusiv pe calea scriiturilor publicate, că în decembrie 1989 în România s-a
produs o „revoluţie spontană”. În perioada de timp care s-a scurs de atunci au
ieşit la iveală atîtea adevăruri fundamentale privitoare la acele evenimente şi
au fost demascate atîtea fapte de o gravitate excepţională comise în pregătirea
şi desfăşurarea lor, încît cei care în raport cu ele se situează pe o poziţie
similară cu a lui I. Iliescu sînt percepuţi de opinia publică, realmente, ca fiind salahori ai ridicolului. Pe de altă
parte, la o emisiune a TVR din 22 decembrie 2001, fostul senator PSD Sergiu
Nicolaescu, unul dintre principalii colaboratori ai lui Ion Iliescu în evenimentele
de acum 25 ani, afirma cu o sinceritate evident involuntară, că „în
decembrie 1989, noi ştiam, în orice moment, ce avem de făcut”(!). Aşadar,
nimic din ceea ce se petrecea în acele zile în oraşele României nu era
întîmplător, nimic nu venea din spontaneitatea „revoluţionară” de care ne tot
vorbeşte Ion Iliescu. Încolţit de amfitrioana emisiunii respective să precizeze
cine erau aceşti „noi”, despre care spune că ştiau bine ce aveau de făcut,
Sergiu Nicolaescu a bîiguit încurcat: „Păi... noi, revoluţionarii”(!!). Aşa,
deci, ei în persoană. Şi-atunci, cum devine că a fost? Revoluţie spontantă? Da,
sigur că da, spontană, dar... premeditată!
Apoi, cine erau aceşti
„revoluţionari” şi, mai ales, ce interese şi scopuri urmăreau ei, ne-a spus preşedintele
Nicolae Ceauşescu, în cuvîntarea sa televizată din 20 decembrie 1989, adică din
chiar primele zile ale evenimentelor: „…Din datele de care se dispune pînă în prezent, se poate declara cu
deplină certitudine că aceste acţiuni cu caracter terorist au fost organizate
şi declanşate în strînsă legătură cu cercuri reacţionare, imperialiste,
iredentiste, şoviniste şi cu serviciile de spionaj din diferite ţări străine.
Scopul acestor acţiuni antinaţionale a fost acela de a provoca
dezordine în vederea destabilizării situaţiei politice, economice şi sociale a
ţării, de a crea condiţiile dezmembrării teritoriale a României, distrugerii independenţei
şi suveranităţii Patriei. Nu
întîmplător, posturile de radio de la Budapesta şi din alte ţări au declanşat,
încă în cursul acestor acţiuni antinaţionale, teroriste, o campanie deşănţată de
ponegrire, de minciuni împotriva ţării noastre. Scopul
– repet, după datele pe care le avem pînă acum şi din poziţia luată de
cercurile revizioniste, revanşarde, de cercuri imperialiste din diferite ţări —
este acela de a distruge independenţa, integritatea, de a opri cursul
dezvoltării socialiste a României, de a întoarce România înapoi sub dominaţie
străină…”. Aşadar, revoluţie sau lovitură de stat? Cine spune
adevărul şi cine minte? Realităţile vorbesc...
Unii ar fi tentaţi să creadă
că domnul Ion Iliescu, perseverînd pe ideea că în acel decembrie a fost o
revoluţie spontană, dă dovadă fie de rea-credinţă, fie de naivitate. Puţin
probabil! Este greu de spus, ce-i drept, că domnia-sa este lipsit, cu
desăvîrşire, de rea-credinţă, dar naiv n-a fost niciodată şi nu este sub nici o
formă. De fapt, Ion Iliescu a fost şi a rămas un politician abil, care ştie
să-şi valorifice, inclusiv prin producţie editorială, iată, bogata experienţă
în domeniu. Atitudinea sa faţă de evenimentele antisociale, antirepublicane şi
antinaţionale din decembrie 1989 este una raţională, venită din conştiinţa
faptului că el însuşi a fost în acele evenimente actor al lor de primă
implicare şi conducător vădit de la un moment dat, aşadar unul dintre cei care
poartă răspunderea majoră şi directă a consecinţelor lor. El şi camarazii săi
decembrişti s-au vrut, şi-au asumat şi sînt exponenţii (capii) pretinsei „revoluţii
române”, după cum au numit-o şi consfinţit-o ei înşişi, deşi aceasta, precum am
văzut cu toţii, s-a arătat a fi cu totul altceva încă din primele sale momente,
ceva care nu ar putea avea nici măcar o aparenţă de legitimitate dacă nu ar fi botezată
şi consacrată aşa cum e.
Prin urmare, aceasta ar însemna că, cel puţin
din perspectiva istoriei, respectivii ei
capi sînt nişte nelegiuiţi, nişte răufăcători care se fac vinovaţi de răsturnarea,
prin teroare şi sînge, a orînduirii constituţionale, de crimă împotriva
poporului român şi atentat împotriva Republicii, de complot şi uneltire
împotriva Statului naţional unitar român, suveran şi indivizibil, şi că, pentru
faptele abominabile şi imprescriptibile pe care le-au săvîrşit, aceşti
răufăcători trebuie aduşi în faţa justiţiei şi supuşi pedepselor prevăzute de
lege.
Iată de
ce spuneam că domnul Ion Iliescu are, şi a avut constant, o atitudine raţională
– atît ca politician, cît şi ca literat – prin susţinerea că în 1989 în România
s-a produs o revoluţie română, başca spontană. Astfel procedînd, toate
lucrurile, inclusiv dosarele evenimentelor, s-au pus în regulă şi la locul lor.
Inclusiv regimul, inclusiv adevărul istoric, inclusiv conştiinţa lui Iliescu şi
a camarazilor săi. Şi, mai ales, în regulă şi la locul ei a rămas libertatea
lor personală în raport cu justiţia. Să recunoaştem, dar, că la oamenii
politici imanenţi unui regim precum regimul postdecembrist, virtuţile umane sînt
cu desăvîrşire rare. Îndeosebi, virtutea asumării adevărului este pe-atît de
rară pe cît de riscantă se subînţelege a fi. Altfel, cum ar putea tocmai domnul
Ion Iliescu să-şi permită o asemenea virtute?
Un comentariu:
Eu nu văd decât două posibilități:
1. sau Ion Iliescu este un prost care nu a putut înțelege evenimentele de atunci;
2. sau este un mincinos.
Eu înclin să cred că nu este prost. Dar este atât de preocupat de imaginea pe care o va avea în istorie, încât nu îndrăznește să spună adevărul. Ca să rămână în istorie ca personaj pozitiv el preferă să ia adevărul cu el în mormânt. Adică preferă să mintă.
Trimiteți un comentariu