marți, 12 decembrie 2023

”Demnitatea omului ca ins”

(in memoriam Nichita și Amza)

   ”Demnitatea omului ca ins nu are nici o importanță dacă demnitatea națiunii și statului ei nu este în vigoare.

   Ca să lupți și ca să merite să lupți pentru demnitatea personală, statul, mai înainte de orice, trebuie asigurat și ridicat chiar și cu prețul sacrificiului definitiv la măreție. Nimic nu este mult, cînd este vorba de organismul nostru comun, de viața noastră fundamentală: statul nostru, țara noastră, starea noastră generală și sublimă, în deplină viteză a luminii, iluminîndu-ne.

   Excesul de individualitate și de ins poate fi o amăgire, un opiu, o otravă, dacă nu se așază la discreția istorică a țării în sine, dacă, rîu fiind, nu se varsă în fluviul ei.

   Urma nu scapă turma, iar partea nu desăvîrșește întregul decît integrîndu-se întregului indivizibil.

   Adolescent fiind am luptat să exist ca individ, să mă definesc ca ins, să-mi cuprind sufletul în noțiunea de valoare. Cînd am cucerit această conștiință, mi-am dat seama că ea aparține mai întîi poporului meu iar mie ca demnitate și individualitate, numai în măsura în care în mod real aparține poporului.

   Măreția țării mele a devenit scopul și pricina existenței mele. Dragostea pentru om și principala emanație a omului, omenia, e specifică țării mele. Dragostea pentru omul ca om în genere e sămînța măreției țării mele. Ea se va împlini și numai împlinindu-se insul meu se va lumina de unicitate.

   De la zero la unu miracolul se va diversifica, de la zero la unu, de la unu la electron, de la zero la iarbă, de la zero la strigăt...

   Adevărata individualitate începe prin uitarea cifrei unu, după ce te-ai uluit de ea.

   A-ți servi în mod total țara, nu este o îndatorire, ci un drept.

   A-ți servi în mod total țara, nu este o obediență, ci o fericire”.

Din volumul ”Respirări”, pag. 13-14. Ed. Sport-Turism, București, 1982.

AMZA PELLEA (1931-1983),
în rolul lui Mihai Viteazul (film, 1971)
                            ”Copii ai poeziei, în război înving armele iar nu steagurile”.
   Nichita Stănescu

Niciun comentariu: