”Pesemne, dumneata pe norod, cu al cărui sînge s-a hrănit și s-a poleit tot neamul boieresc, îl socotești de nimic, numai pe jefuitori îi numești patrie...! Dară cum nu socotiți dumneavoastră că Patria se cheamă norodul, iar nu tagma jefuitorilor?”
(Tudor Vladimirescu, adresîndu-i-se lui Nicolae Văcărescu, comandant al oastei de arnăuți trimisă de stăpînire să lichideze mișcarea revoluționară a pandurilor).
Proclamaţia de la Padeş. 23 ianuarie 1821 (începutul revoluției).
Fraţilor locuitori ai Ţării Românești, veri de ce neam veţi
fi!
Nici o pravilă nu opreşte pe om a întîmpina răul cu rău.
Şarpele cînd îţi iasă înainte, dai cu ciomagul de îl loveşti, ca să-ţi aperi
viaţa, care de multe ori ni se primejduieşte din muşcarea lui. Dară pe balaurii
care ne înghit de vii, căpeteniile noastre, zic, atît cele bisericeşti, cît şi cele
politiceşti, pînă cînd să-i suferim a ne suge sîngele din noi? Pînă cînd să le
fim robi? Dacă răul nu este primit lui Dumnezău, atunci stricătorii făcătorilor
de rău bun lucru fac lui Dumnezău, că bun este Dumnezău și, ca să ne asemănăm
lui, trebuie să facem bine, iar binele nu se face pînă nu se strică răul. Pînă
nu vine iarna, primăvară nu se face. A vrut Dumnezău să se facă lumină, aceea
s-a făcut după ce a gonit întunericul.
Vechilul lui Dumnezău, prea puternicul nostru împărat,
voiește ca noi, ca niște credincioși ai lui, să trăim bine. Dară, nu ne lasă
răul ce ni-l pun pe cap căpeteniile noastre.
Veniţi dară, fraţilor, cu toţii, ca cu răul să-i pierdem pe cei
răi, ca să ne fie nouă bine și să se aleagă din căpeteniile voastre cei care
pot să fie buni. Aceia sînt ai noştri şi cu noi dimpreună vor lucra binele, ca
să le fie și lor bine, precum ni sînt făgăduiţi.
Nu vă leneviţi, ci siliţi de veniţi în grabă cu toţii, care
veţi avea arme, cu arme, iară care nu veţi avea arme, cu furci de fier şi cu
lănci să vă faceţi degrabă şi să veniţi unde veţi auzi că se află adunarea cea
orînduită pentru binele şi folosul a toată ţara și ceea ce vă vor povăţui mai
marii adunării, acum să urmaţi, şi unde vă vor chema ei, acolo să mergeţi. Că
ne ajunge, fraţilor, atîta vreme de cînd lacrămile de pe obrazele noastre nu
s-au mai uscat!
Şi, iară, să ştiţi că nimeni dintre noi nu este slobod în vremea acestei adunări a obștii folositoare să se atingă măcar de un grăunte de binele sau de casa veri-unui neguţător orăşean sau ţăran sau de alt veri-unui locuitor, decît numai binele şi averile cele rău agonisite ale tiranilor boieri să se ia, însă ale căror averi nu vor urma nouă, așa precum sîntem făgăduiţi, ci să se ia numai pentru folosul de obşte al țării”.
6 comentarii:
cine este "prea puternicul nostru împărat" ??
Al
@Anonim
Dumnezeu însuși.
"Vechilul lui Dumnezeu" este, în expresia și sensul specifice epocii respective, preotul (slujitorul lui Dumnezeu). Aici, Tudor face, de fapt, o referire în modul general la tagma preoțească, nu la un cleric anume. Ca detaliu, el avea o bună relație cu Mitropolitul Țării Românești de la acel moment, Dionisie Lupu.
Da, vechil ar avea sensul de la catolici 'vicarius'. Doar ca a-l numi si 'imparat' si mai mult 'prea puternic' nu are sens. Ce (prea)putere avea mitropolitul?
Impresia mea e ca e vorba de imparatul Rusiei, tarul.
Tinand cont si de trecutul lui militar in armata rusa - ajunsese polcovnic parca.
Si mai ales de context, eteria il vedea si ea pe tar drept figura tutelara si va esua doar pentru ca acesta ii va tranzactiona la masa diplomatiei la Leibach, pare-mi-se. Ajutorul militar preconizat fiind esential in calculul grecilor.
Or Tudor face in esenta o dizidenta (deci pe aceeasi structura), o eterie romaneasca.
Priviti si pasajul anterior:
"pe balaurii care ne înghit de vii, căpeteniile noastre, zic, atît cele bisericeşti, cît şi cele politiceşti"
e greu de crezut ca ii macula condamnandu-i pe episcopii subordonati, in timp ce il slavea pe garantul lor mitropolitul
Al
Vă mulțumesc pentru interesul dvs. acordat blogului meu și subiectului în discuție. Și, îmi cer scuze că nu m-am făcut înțeles în răspunsul pe care vi l-am dat. Așa că îl reformulez aici.
Când spune "prea puternicul nostru împărat", Tudor Vladimirescu se referă la Dumnezeu însuși, folosindu-se de această formulă specifică și uzuală de respect și proslăvire a Atotputernicului, împăratul cerurilor. Sigur, topica folosită poate părea ușor dubitativă, lăsînd impresia la o citire facilă a frazei că "preaputernicul împărat" se referă la vechil. Sau, cum presupuneți dvs. pe calea conexiunilor istorice raționale, că s-ar putea referi la Țarul Rusiei. Nu e deloc așa. Exprimarea este una specifică epocii și împrejurărilor în care documentul a fost redactat, care în mod firesc și explicabil nu putea avea acuratețea sintactică și lexicală pe care o are limba română contemporană. Dar, în fraza respectivă, referirea lui Tudor la Dumnezeu mi se pare logică și evidentă.
Desigur, Tudor nu era un cărturar de talia să zicem a lui Dimitrie Cantemir, dar știa ce și cum să scrie, căci era un desăvîrșit știutor de carte, avea studii militare și teologice și, deloc neimportant, îl avea secretar personal pe profesorul Petrache Poenaru, cel care avea să îi schițeze pictural spre folosul și admirația posterității ținuta și aspectul fizic inconfundabile pînă azi. Petrache Poenaru care, după cum știm, este recunoscut la nivel mondial drept inventatorul stiloului...
Trimiteți un comentariu